Дълбока концентрация: 4 прости съвета за нечовешка продуктивност

Помните ли последния път, когато бяхте изключително продуктивни и сякаш нямаше нищо, което да не можете да разрешите?

Това е състоянието на дълбока концентрация, при което мозъкът ни работи на по-високи честоти. В моментите на истински фокус можем да изпълним всяка задача и често достигаме до креативни решения на сложни проблеми.

В тези моменти сме “супер-хора”. Кога обаче беше последният път, когато се чувствахте така? Подготвили сме 4 конкретни съвета как най-бързо да стигнете до дълбока концентрация.

Бързо мислене←→дълбока концентрация?

Нека първо да изясним какво всъщност е дълбоката концентрация. Мозъкът ни има огромни възможности, но както всяка част от нашето тяло, не обича да работи, освен ако не е напълно необходимо. Затова много често той влиза в “енергоспестовен режим” или “автопилот”.

С други думи казано не всяко “мислене” е истинско мислене. Много често мозъкът ни просто търси най-близката аналогия и я прилага, без да преценява дали действително това е най-доброто решение. Този тип мислене е много подходящ, когато изпращаме стандартни имейли, правим справки или други подобни дейности.

Когато обаче се нуждаем от креативност или искаме да вникнем в сложен проблем, е необходимо да активираме пълния капацитет на мозъка. Това не е толкова лесно, защото по презумпция мозъкът функционира при минимално съпротивление. За да можем да ангажираме пълния си потенциал, е необходимо да го стимулираме по различни начини, за да излезнем от зоната на “бързото мислене”

1. Планиране на времеви блокове

Достигането на дълбока концентрация не е лесно и не става моментално, поради което е необходимо целенасочено планиране.

Например, при 4 часов работен блок обикновено ни отнема около час да навлезем в дълбока концентрация, когато сме изключително ефективни. Това състояние продължава 1-2 часа, след което има още около час, в който постепенно излизаме от дълбокия фокус.

Веднъж “хванем” ли това състояние е много важно да не го изпускаме. То е като вълна, на гребена на която сърфираме. Паднем ли от нея е необходимо да започнем всичко отначало. Усетите ли, че сте високо продуктивни, в никакъв случай не прекъсвайте работата си.

Софтуер за Адвокати и Правни Кантори

Вашият най-добър служител!

2. Подготовка на пространството

Човек има много силна пространствена памет. Дори когато не го осъзнаваме, ние асоциираме мястото, на което се намираме с предишните си преживявания там. Освен това самото пространство се “енергизира” и придобива духа на хората, които работят в него. Това е и причината повечето хора да са изключително ефективни в библиотеки или в офиса, а вкъщи лесно да се разсейват. На тези места усещаме работната атмосфера и ставаме част от нея.

Мястото, където ще изберете да работите, трябва да подхожда на личните ви нужди. За някои хора едно кафене може да е перфектно, а за друг да е твърде шумно. Някои хора предпочитат пълната тишина, други не могат да работят в тишина и 5 минути. Открийте най-доброто за себе си и го използвайте. 

След като приключите работата си е много важно да оставите т.нар. “неутрално пространство”, т.е. да почистите и подредите бюрото си, така че то да ви подканва за следващата продуктивна работна сесия. Не е едно и също как изглежда работното ни пространство.

No alt text provided for this image

3. Премахване на всички разсейващи фактори

Самата дума фокус означава, да насочим вниманието в едно нещо. За да постигнем висока ефективност, трябва да премахнем всички разсехващи фактори, като съветваме:

  • да изключите нотификации на имейл или други комуникационни апликации
  • телефонът да е в самолетен режим или поне “Do not disturb”
  • да не говорте с колеги, дори по работа

Ако работите от вкъщи, предупредете останалите в домакинството, че започвате нещо важно и че не можете да си прекъсвате работата. Ако имате възможност се затворете сами в отделна стая или определете правила кога можете да се прекъсвате и да си говорите. Можете дори да си слагате хартиени табелки “Не ме прекъсвай” на масата или бюрото.

4. Подготовка на всичко необходимо

Преди да се потопите в работата по същество, подгответе всичко необходимо, така че да не губите си фокуса си. В адвокатската практика това най-често означава:

  • да подготвите всички файлове на удобно място за работа
  • да прегледате и подготвите информацията по казуса от системата, която ползвате, включително справки от съдилища или други институции
  • да поискате предварително информация от колеги, ако е необходимо
  • да сте заредили предварително всички необходими апликации, например за проучване на съдебна практика, апликация за водене на бележки или просто един тефтер;

Заключение

Няма универсално правило, което да е приложимо за всички хора. Основните принципи на ефективната работа обаче са еднакви за всички и усвояването им ще повиши драстично продуктивността Ви. Най-важното е да експериментирате и постоянно да подобрявате работните си навици. Това не е еднократно действие, а непрестанен процес.

Софтуер за Адвокати и Правни Кантори

Вашият най-добър служител!